22 May 2011

mandI bunga Oh maNdi bunga

Assalamualaikum...

di suatu petang yang hening.. kelihatan cuaca di luar agak mendung,, Pandanganku terarah pada sepasang burung yang kiut miut sedang memadu kasih.. Cet! dah kawin ke burung burung ni?? getus hati kecilku..
tiba tiba,, terdengar suare kecil menujah ke tangkai hatiku.. Camane burung nak kahwin?? oh,, iye tak iye jugak.. Bercakap soal kahwin.. teringat aku sewaktu perkahwinan abg sulungku beberape tahun lepas..

------------------------------------------> flashback!

Cuaca pada waktu itu agak basah.. Musim hujan..  Tetapi,, 3 hari sebelum perkahwinan abgku,, cuaca agak panas sedikit.. Teringat aku pesanan cikgu NikZulyani,, kalau panas panas canggini,, sedap mandi bunge! hehehe,, bukan niat nak kurafat atau ape ape pon,, tapi.. kite mandi sendiri sahaja.. haruman bunge sebenarnye mampu buat badan kite segar.. Cikgu bagi advice tu pon sewaktu kami stress dengan keje sekolah.. tapi.. tak terniat langsung aku nak buat waktu strees dulu.. tibe tibe keinginan nak mencube tu datang 3 Hari sebelum majlis di rumahku... hah! korang nak tahu ape yang jadi???


Aku menyuarakan hasrat murni tu pade kakak aku.. tapi die tak nak.. so,, aku ajaklah seorang adik sepupuku (zarina) untuk bersame same melakukan aktiviti ini.. kih kih kih.. yesz!! die setuju.. dengan penuh tak besalah,, aku pon memetik bunga bungaan di halaman rumah.. bunga mak aku jadi mangsa!

gambar hiasan.. rumah aku takde tab oke.. =)

Setelah berhempas pulas mengutip bunge,, aku pon bancuh la bunga bunga tersebut ke dalam baldi.. =) bunga yang dapat sikit je.. tapi.. aisey,, takpelah.. sesaje je pon kan... aku pastikan yang bunge tu memang dah sehalus mungkin!

aku pon mandi dengan girangnya.. lepas aku barulah Zarina pula mandi.. kah kah kah.. 
tibe tibe,, aku dapati.. toilet rumahku tersumbat.. OMG!!

Aku dah syak dah.. ni mesti angkara bunga yang taknak dengar cakap tu! gelabah jugak aku bile kenduri dah nak dekat.. tandas pulak buat hal.. disebabkan aku pulak tu.. aku,, zarina dgn kakak aku terdiam je bile abah aku bising bising pasal tandas.. erghhhhhh! takot nye nak mengaku!

Tah macam mane,, abah aku buat.. bunga yang tersumbat pon terlepas dari tempat tersekat nye.. hahahah.. *nasib baik* Nasib baik tandas dah oke sebelum majlis.. =)

-------------> begitulah flashback saye

Moral : Kalau dah buat salah tu mengaku jelah!!

anyway.. samapi sekarang mak and abah aku tak tahu pasal tragedi sumbat itu.. hanye aku,, zarina dan kakak aku je akan gelak berdekah dekah bile teringat kembali!!

Moral lagi : Jangan buat keje bodoh! hey.. madi bunge pon bodoh ke???




No comments:

Post a Comment

jangan baca saja,
tinggalla komen sebijik dua.
=.="

copyright by izyan shaudi. hak cipta terpelihara